The Validity and Reliability of The Instrument Assessment of Higher Order Thinking Skill on The Biological Scope Materials

  • Ganda Hijrah Selaras Universitas Negeri Padang
  • Yuni Ahda Universitas Negeri Padang
  • Heffi Alberida Universitas Negeri Padang
  • Tri Putri Wahyuni Universitas Negeri Padang
Keywords: Assessment instrument, Validity, Reliability, Biology Scope

Abstract

High Order Thinking Skill (HOTS) requires students to connect, analyze, and also transform

their knowledges and experiences. To determine students' high-level thinking skills, we can

use assessment instruments. A good instrument should be valid and reliable so it is feasible

to measure and assess what it wants to be measured and assessed. Therefore it is necessary

to know the level of validity and reliability of the higher order thinking assessment

instruments. The instrument used in this study in the scope of biology material. This type of

research is descriptive research. The subjects of this study were students of grade X MIPA 5

SMA 5 Padang. Based on the results of data analysis, the assessment instrument of high

order thinking skill on biological scope material is logically valid, empirical valid and

reliable.

References

Arikunto, S. 2012. Dasar-dasarEvaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.
Arikunto, S. 2013. Dasar-dasarEvaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.
Harisman, Y. 2014. Validitas dan Praktikalitas Modul untuk Materi Fungsi
Pembangkit pada Perkuliahan Matematika Diskrit di STKIP PGRI Sumatra
Barat. Admathedu, Vol. 4, No.2: 207-214.
Herlanti, Y. 2015. Analisis Domain Pengetahuan dan Kognitif pada Kurikulum
Indonesia Tahun 1984-2013 Mata Pelajaran BiologiSekolahMenengahAtas,
Seminar Nasional XII. Solo: Pendidikan Biologi FKIPUNS.
Sukardi. 2012. Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi
Aksara.
Syafredi, K. 2018. Hasil Penelitian “Efek Model Pembelajaran Discovery dan
KreativitasTerhadapKemampuanBerpikir Tingkat Tinggi Fisika Siswa”.
Sukabumi: Jejak.
Trianto. 2012. Model PembelajaranTerpadu. Jakarta: BumiAksara.
Mukhlisah, AM. 2015. Pengembangan Kognitif Jean Piaget dan Peningkatan Belajar
Anak DISKALKULIA (Studi Kasus Pada MI Pangeran Diponegoro Surabaya.
Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 6, No. 2: 118-131.
Munadi, S. 2011. Analisis Validasi Kualitas Soal Tes Hasil Belajar pada Pelaksanaan
Program Pembelajaran. Cakrawala Pendidikan, Th. XXX, No. 1: 145-159.
Prasetiyo, N.A. dan Pertiwi, P. 2017. Pengembangan Buku Ajar Berbasis
Lingkungan Hidup Pada Mata Kuliah Biologi di Universitas Tribhuwana
Tungga Dewi, Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, Vol.3, No.1:19-27.
Riyani, R., Syafdi, M., dan Hanifah. 2017. Uji Validitas Pengembangan Tes untuk
Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional pada Materi Persamaan
Kuadrat Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika
Sekolah, Vol.1, No.1: 60-65.
Rofiah, E., Aminah, N.S., Ekawati, E.Y. 2013. Penyusunan Instrumen Tes Kemampuan
Berpikir Tingkat Tinggi Fisika pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika,1 (2): 17-
22.
Widiawati, L. dan Joyoatmojo, S, dan Sudiyanto. 2018. Highr Order Thinking Skills
pada Pembelajaran Abad 21 (Pre Research). Journal Proceeding, Vol.4, No.1:
295-301.
Yusuf, M. 2017. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan: Pilar PenyediaInformasi dan
KegiatanPengendalianMutu Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group
Published
2019-12-31
Abstract viewed = 394 times
pdf downloaded = 454 times

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>