The Influence of Problem Solving Model Toward Students’ Critical Thinking Skills
Abstract
The aims of this study was to find whether there was an influence of the Problem Solving Model towards critical thinking skills of students of grade XI in SMAN 9 Padang. A Quasi Experiment method with The Post-test Control Group Only Design was used in this study. Students were grouped in an experimental group (Problem Solving model) and a control group (Direct intruction). The data from a test were analyzed using t-test with a=0,05. The findings showed that there was a significant difference of critical thinking skills enhancement in experimental group than the control group.
References
Afcariono, M., 2008. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Inovatif, 3(2), pp. 65-68.
Afifah, N. I. & Putra, A. P., 2015. Penerapan Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Subkonsep Sistem Gerak. Biologi, Sains, Lingkungan dan Pembelajarannya, 12(1), pp. 258-259.
Alberida, H., Lufri, Festiyed & E, B., 2018. Problem Solving Model for Science Learning. Journal of Physics: Conference Series, pp. 1-13.
Alberida, H., Lufri, Festiyed & E, B., 2019. Enhancing student’s science process skills through problem solving model : an effectiveness study. Journal of Physics: Conference Series, pp. 1-12.
Baker, M., Rudd, R. & Hoover, T., 2000. Undergraduate Agricultural Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities : Is There a Relationship?. Journal of Agricultural Education, 41(3), pp. 2-12.
Darmawan, 2010. Penggunaan Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPS di MI Darussaadah Pandeglang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(11), pp. 108-109.
Hidjrawan, Y., Khaldun, I. & Sari, S. A., 2016. Efektifitas Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga di SMA Negeri 7 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), p. 148.
Jalilah, A. L., 2017. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Pada Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), p. 294.
Komariah, K., 2011. Penerapan Metode Pembelajaran Problem Solving Model Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Masalah bagi Siswa Kelas IX J di SMPN 3 Cimahi. Yogyakarta, Fakultas MIPA Universitas Negeri Yogyakarta, pp. 181-188.
Liliasari, 2001. Model Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Calon Guru sebagai Kecenderungan Baru pada Era Globalisasi. Jurnal Pengajaran MIPA, pp. 54-66.
Neni, H., 2012. Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Pembelajaran Ekosistem Berbasis Konstruktivisme Menggunakan Media Maket. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1), p. 66.
Prayogi, S. & Asy'ari, M., 2013. Implementasi Model PBL (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Prisma Sains, 1(1), p. 85.
Redhana, I. W., 2010. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Peta Argumen terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Topik Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(17), pp. 141-148.
Resti, R. S., Atrup & Hanggara, G. S., 2018. Problem Solving Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMK. Jurnal Nusantara of Research, 5(2), p. 85.
Sidi, I. D., 2001. Menuju Masyarakat Belajar : Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Sulistiani, E. & Masrukan, 2016. Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Semarang, Jurusan Matematika FMIPA Universitas Semarang.
Wasis, 2006. Contextual Teaching and Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Sains-Fisika SMP. Cakrawala Pendidikan, 27(1), pp. 1-16.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.