Development of Spiritual Nuances Modules in form of Comic Strip on Human Reproductive System Material for Student Grade XI

  • Riri Apriyanti UNP
  • Lufri Lufri Universitas Negeri Padang
  • Dwi Hilda Putri Universitas Negeri Padang
Keywords: Modules, Spiritual Nuances, Comic Strips

Abstract

The purpose of this research is to develop a module of spiritual nuance in the form of comic strips on reproduction material  for students of class XI SMA / MA valid and practical. This research uses 3 of 4 stages 4D models that is define, design and develop. The developed product will be validated by 3 validators including 2 lecturers of biology and 1 biology teacher of SMAN 4 Padang, while for practicality will be done by 32 students of SMAN 4 Padang. The data of this study include the primary data obtained from the questionnaire filled directly by the subject of research. Based on the results of the study obtained the validity of 91.30% with very valid criteria, practicality by teachers 86.68% practical criteria and practicality by students 88.56% with practical criteria.

References

Agustian, A.G. 2010. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ Emotinal Spiritual Quotient. Jakarta: Arga Publishing.

Alfarisi, A. 2013. “Pengembangan Modul Bernuansa Spiritual pada Materi Pokok Sistem Reproduksi Manusia untuk Siswa SMA/MA”. Skripsi tidak diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Arikunto, S. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

. 2015. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. 2009. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

BKKBN. (2010). Tanda- tanda Anak Mulai Puber. Dakses dari www.bkkbn.go.id pada tanggal 15 Desember 2016.

Budiningsih. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Elfina, R. 2014. “Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Bernuansa emotional Spiritual Quotient Pada Materi Sel Untuk Siswa SMA Kelas XI”. Skripsi tidak diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Fathunaja,A. 2015. Reorientasi Pendidikan Seks Terhadap Anak Usia Remaja di Sekolah. Yogyakarta: Daarus Selamat Turi.

Lestari, S. 2009. Media Grafis “Media Komik”. Bandung: Univeritas Pendidikan Indonesia.

Lufri. 2007. Strategi Pembelajaran Biologi. Padang: UNP Press.

Mulyasa, E. 2006. Kurikulum yang Disempurnakan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Pratiwi, D.R. 2015. Pemanfaat Komik Strip Sebagai Aleternatif Pengembangan Bahan Memproduksi Cerita Ulang di SMA.

Purwanto, M.N. 2009. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rakhmanto, N.F.H. 2015. “Implementasi Pendidikan Spiritual di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah 2 Cepu Blora”Thesis tidak diterbitkan. Blora : UMS.

Sadiman, A.S. dkk. 2012. Media Pendidikan. Depok: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenanda Media Group.

Sudjana, N dan Rivai, A. 2009. Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sudjana, N. 2011. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenanda Grup.

Munir, M. 2010. Tiap Tahun Remaja Seks Pranikah Meningkat. www.okezone.com. diakses tanggal 15 Desember 2016.
Published
2018-12-31
Abstract viewed = 116 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded = 132 times