Multiple Intellegences of Social Sciences and Linguistics Students Grade X Crossing Biology Interest

  • Rahmadhani Fitri Biologi Department, Universitas Negeri Padang
  • Ganda Hijrah Selaras Universitas Negeri Padang
  • Rika Andima Universitas Negeri Padang
  • Rizki Rahman Putra Universitas Negeri Padang
  • Resti Fevria Universitas Negeri Padang
  • Indra Hartanto Universitas Negeri Padang
Keywords: Multiple Intellegences, Biology Interest

Abstract

Multiple intelligences are the development of intelligence of the brain or intelligence quotient (IQ), emotional intelligence or emotional quotient (EQ), and spiritual intelligence or Spiritual Quotient (SQ). The intelligence consists of nine levels of intelligence is known as the Multiple Intelligences (MI) which includes: linguistic intelligence, mathematical-logical intelligence, visual spatial intelligence, physical-kinesthetic intelligence, musical intelligence, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, naturalist intelligence, and existential lntelligence. This theory shows that there is no human activity that uses only one intelligence, but uses all intelligence that exists in humans. Intelligence is a single talent that students use in situations of solving any problem. Every student has a different intelligence. This is because there are several factors that influence it, namely the hereditary factor, interest factor, formation factor, maturity factor, and freedom factor.This research are descriptive study which aims to reveal the level of MI of social sciences and linguistcs student grade X crossing biology interest at SMAN 1V Koto KampungDalam. Results of the study, it was faund that the most dominant intelligence in social science students is naturalist intelligence. In the linguistics scienscestudents, the most dominant intelligence is existential intelligence.

References

Ahsan, M., Purnomo B. S., Harry S. D. 2015. Multiple Intelligence MenentukanJurusan di SMA MenggunakanTeknikMulti-Attribute Decision Making. Jurnal EECCIS,Vol. 9, No. 1: 25-30.

Amir, A. 2013. “Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Kecerdasan Majemuk (Multipke Intelligences)”. Logaritma, Vol. 1, No. 1: 1-14.

Amstrong, T. 2004. Kamu lebih Cerdas daripada yang Kamu Duga. Batam: Interaksara.

Baharudin dan Wahyuni, N. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-ruzz Media

Budiningsih, A. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Chatib, M. 2015. Sekolahnya Manusia Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. Bandung: Kaifa.

Ege, B. 2016. “Hubungan antara Multiple Intelligences dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam”. Prosiding Semnas Pendidikan IPA Pascasarjana, Vol. 1, No. 1: 863-872.

Fatonah, S. 2009. “Menumbuhkan Kecerdasan Majemuk Anak Dengan Mengenal Gaya Belajarnya Dalam Pembelajaran IPA SD”. Al-Bidayah, Vol.1, No. 2: 229-245.

Gunawan, A. 2006. Petunjuk Praktis untuk Mencerdaskan Accelerated Learning. Jakara: Gramedia Pustaka Umum.

Hasanah, U. 2015. “Konsep Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Perspektif Munif Chatib”. Jurnal Tarbawiyah, Vol. 12, No. 3: 209-232.

Jasmine, J. 2007. Panduan Praktis Mengajar Berbasis Kecerdasan Majemuk. Bandung: Nuansa.

Nofianto, S. 2008. The Golden Teacher. Depok: Lingkar Pena Kreativa.

Nurindah, L. 2010. “Pengaruh Multiple Intelligences terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Jepang di SMAN 13 Bandung”. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Prawira, P. A. 2012. Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Raharjo, A. 2010. “Hubungan Antara Multiple Intelligence dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI di SMA Negeri 10 Malang”. Jurnal Psikologi, Vol. 2, No. 2: 311-322.

Riandi. 2013. “Media Pembelajaran biologi”. Online. http://file.upi.edu/Direkto-ri/FPMIPA/JUR._PEND._BIOLOGI/19630501198803RIANDI/Bahan_Kuliah/Media_pembelajaran_biologi.pdf, diunduh Tanggal 20 April 2019.

Rofiah, N. H. 2016. “Menerapkan Multiple Intelligences dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar”. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, Vol.8, No. 1: 68-79.

Safaria, T. 2005. Interpersonal Intelligences Metode Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Yogyakarta: Amara Books.

Sardiman, A.M. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajagrafindoPersada.

Selaras, G. H. 2014. “Hubungan Multiple Intelligences dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMAN di Kota Padang”. E-Journal UNP, Vol. 1, No. 1: 22-34.

Suarca, K. 2005. “Kecerdasan Majemuk pada Anak”. Sari Pediatric, Vol.7, No. 2: 85-92.

Sudjana, N. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Sukardi, D. K. 1988. Analisis Tes Psikologis. Denpasar: Rineka Cipta.

Suparno, P. 2004. Teori Intelegensi Ganda dan Aplikasinya di Sekolah. Yogyakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Wahyudi, D. 2011. “Pembelajaran IPS Berbasis Kecerdasan Interpersonal, Intrapersonal, dan Eksistensial”. Jurnal UPI Edu, Vol 1, No. 1: 33-45.
Published
2019-12-31
Abstract viewed = 213 times
pdf downloaded = 201 times