ANALYSIS OF STUDENT LEARNING PROBLEMS IN ENTOMOLOGY LECTURES
Abstract
This research aims to analyze various problems and difficulties of students in studying Entomology. The research was conducted using a survey method. The data collection technique uses a questionnaire containing 20 validated questions regarding aspects of students' learning difficulties in studying Entomology. The research data were analyzed descriptively using the Miles and Huberman approach which consists of three steps, namely: data reduction, data display, and data conclusion. The results of the research show that the dominant factor that causes problems for students in studying Entomology is material that they feel is confusing due to the many terms that must be mastered, the learning mechanism is not interactive, and the minimal use of media and reference sources that are interesting and relevant to the topic of the material being studied. Thus, it can be concluded that students' problems in taking Entomology courses lie in three main aspects, namely material, learning mechanisms, and references that are relevant to the topic being studied.
References
Azizah, N., & Alberida, H. (2021). Seperti Apa Permasalahan Pembelajaran Biologi pada Siswa SMA?. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 388-395.
Borror, D. J., Triplehorn, C. A., Johnson, N. F. (2005). An Introduction to The Study of Insect. CA: Thomson Books/Cole.
Espeland, M., Nakahara, S., Zacca, T., Barbosa, E. P., Huertas, B., MarĂn, M. A., ... & Willmott, K. R. (2023). Combining Target Enrichment and Sanger Sequencing Data to Clarify the Systematics of The Diverse Neotropical Butterfly Subtribe Euptychiina (Nymphalidae, Satyrinae). Systematic Entomology.
Ferwati, W. (2019). Deskripsi Penggunaan Mind Map pada Matakuliah Entomologi. Jurnal Edu-Bio: Education and Biology, 1(1).
Hadi, M., Udi T. & Rully R. (2009). Entomologi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Imran, R. F., & Suryani, N. A. (2018). Preoperational Development of Eearly Childhood with Insectarium Media. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 270-274.
Jumar. (2018). Entomologi Pertanian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Labib, U. A., & Yolida, B. (2019). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android yang Terintegrasi dengan Website sebagai Media Pembelajaran Biologi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(5), 33-42.
Listiaji, P., & Subhan, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Literasi Digital pada Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi (Tik) Calon Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 107-116.
Martono, N., Puspitasari, E., & Wardiyono, F. W. (2020). Strategi Bertahan SMA Swasta Pilihan Kedua Menghadapi Kompetisi dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 1-12.
Maryati, E. (2022). Penerapan Metode Diskusi Informasi dalam Pembelajaran Biologi. Strategy: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 2(4), 474-482.
Muplihah, Z., Magdalena, I., & Huliatunisa, Y. (2022). Pengaruh Metode Praktikum terhadap Hasil Belajar IPA Materi Pertumbuhan dan Perkembangbiakan pada Tumbuhan Siswa Kelas 3 SDN Cikupa III Kabupaten Tangerang. AS-SABIQUN, 4(5), 1147-1156.
Muzana, S. R., Lubis, S. P. W., & Wirda, W. (2021). Penggunaan Simulasi Phet terhadap Efektifitas Belajar IPA. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(1), 227-236.
Ngulandoro, H., Prawira, J., & Purnatapa, M. (2022). Pengaplikasian Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbasis Karakteristik Serangga di Sekitar Danau Ranu Kumbolo pada Mata Kuliah Entomologi. Biocaster: Jurnal Kajian Biologi, 2(3), 168-175.
Pedigo, L. P., Rice, M. E., & Krell, R. K. (2021). Entomology and Pest Management. Waveland Press.
Permana, A. D. & Ramadhani E. P. (2017). Entomologi. Tangerang Selatan: UT Press.
Pratama, F., Banila, L., Sari, I. H. K., Dayuwati, T. I., & Suryanda, A. (2022). Problematika Pembelajaran Biologi Urban dan Solusinya. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(3), 244-249.
Puspita, D. G., & Andriani, D. E. (2021). Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama dan Permasalahannya. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 21-37.
Rahmi, V. Y., & Helendra, H. (2021). Analisis Kesulitan Belajar dalam Jaringan (Daring) pada Mata Pelajaran Biologi yang Dialami Peserta Didik Kelas X Dibeberapa SMAN di Kota Padang. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 16(2).
Rasheed, R. A., Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2020). Challenges in The Online Component of Blended Learning: A Systematic Review. Computers & Education, 144, 103701.
Ratnapuri, A. (2021). Gambaran Pemahaman Mahasiswa S1 Pendidikan Biologi FKIP UKI Tentang Morfologi Tumbuhan dan Entomologi Melalui Biosketching. Jurnal Pro-Life, 8(1), 45-56.
Rivers, D. B., & Dahlem, G. A. (2022). The Science of Forensic Entomology. John Wiley & Sons.
Safitri, S., & Panjaitan, E. U. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Biologi di SMA N 2 Rantau Selatan. Jurnal Edu-Bio: Education and Biology, 3(2), 8-14.
Sani, Y., Sari, N. F., & Harahap, R. D. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Biologi di Kelas XI SMA Muhammadiyah-10 Rantauprapat. Jurnal Berkala Mahasiswa, 1(3), 13-20.
Santosa, T. A. (2020). Analisis Masalah Pendidikan Biologi pada Sekolah Menengah Pertama di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 273-278.
Sousa, L. B., Fricker, S. R., Doherty, S. S., Webb, C. E., Baldock, K. L., & Williams, C. R. (2020). Citizen Science and Smartphone E-Entomology Enables Low-Cost Upscaling of Mosquito Surveillance. Science of the Total Environment, 704, 135349.
Sugara, U. (2022). Etnopedagogi: Gagasan dan Peluang Penerapannya di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(2), 93-104.
Suryani, S., & Lufri, L. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Biologi melalui Pembelajaran Daring dan Hubungannya dengan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3).
Suryanti, E., Fitriani, A., Redjeki, S., & Riandi, R. (2019). Persepsi Mahasiswa terhadap Penggunaan Virtual Laboratory dalam Pembelajaran Biologi Molekuler. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 153-162.
Tumbel, F. M., Mokosuli, Y. S., & Paat, M. (2022). Application of Project Based Learning Insect Characteristics Around Lake Tondano in Entomology Course. Jurnal Biologi Tropis, 22(1), 81-87.
Vasmin, M. E., Syafriati, Y. M., Sada, M., & Nurfadilah, N. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Biologi pada Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 1(2), 14-23.
Wahyuni, E. S., & Yokhebed, Y. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran yang Digunakan Guru Biologi SMA Negeri di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 8(1), 32-40.
Wommer, F. G. B., Sepel, L. M. N., & Loreto, E. L. S. (2023). Insects GO: a Gaming Activity for Entomology Teaching in Middle School. Research in Science & Technological Education, 41(2), 581-595.
Zohuri, B., & Rahmani, F. M. (2019). Artificial Intelligence Driven Resiliency with Machine Learning and Deep Learning Components. International Journal of Nanotechnology & Nanomedicine, 4(2), 1-8.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.




