Analysis of Student Learning Difficulties on Senior High School Scope of Biology

  • Ganis Sundawiyani Universitas Tanjungpura
  • Kurnia Ningsih
  • Titin Titin
Keywords: Analysis, Learning Difficulties, Biology Scope

Abstract

This study aims to determine student learning difficulties, percentages, and the factors that cause learning difficulties experienced by class X students of SMA Negeri 6 Pontianak in studying the scope of biology. This research method uses a case study, with the research subjects being students of class X MIPA 3. In collecting data, three instruments were used, namely diagnostic tests, questionnaires, and interviews. The results showed that the percentage of students' learning difficulties in class X SMA Negeri 6 Pontianak in studying the scope of biology was 66.42% with high criteria. For the causal factors that affect student learning difficulties, it can be seen from the percentage of internal factors of 66.13% and external factors of 69.16% in the high category. Thus, class X SMA Negeri 6 Pontianak experienced learning difficulties caused by internal and external factors.

References

Aunurrahman. (2019). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Caryono, S & Suhartono. (2012). Analisis deskriptif faktor penyebab kesulitan belajar mata pelajaran matematika di SMA negeri 8 Purworejo tahun pelajaran 2012/2013. Makalah Diseminarkan Pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta.
Dinatha, M, N., & Laksana, L, N, D. (2017). Kesulitan belajar siswa dalam mata pelajaran IPA terpadu. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2), 214-223.
Emzir. (2012). Analisis data metodologi penelitian kualitatif. Jakarta: Rajawali pers.
Fitri, R., Syofyati, N., & Alberida, H. (2021). Analisis Pemahaman konsep Klasifikasi Makhluk Hidup Peserta Didik Kelas VII SMPN 8 Padang. Bioeducation Journal, 5(2), 68-76. Diunduh di http://bioeducation.ppj.unp.ac.id/index.php/bioedu/article/view/142/99.
Hasanti, A, M., & Zulyusri. (2022). Meta-analisis miskonsepsi siswa mata pelajaran IPA materi biologi tingkat SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 263-268, DOI https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.263-268.
Hidayatussaadah, R., Hidayati, S., & Umniyatie, S. (2016). Identifikasi kesulitan belajar siswa pada materi archaebacteria dan eubacteria di SMA negeri 1 Muntilan. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(7), 58-69.
Irham, M., & Wiyani, A, N. (2017). Psikologi pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Ismail. (2016). Diagnosis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran aktif di sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1), 30-43.
Isa, K, A. (2019). Tingkat pemahaman materi variabel penelitian siswa SMA negeri 1 Geyer. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran. 1(2), 29-33.
Kompri. (2017). Belajar faktor-faktor yang mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
Mulyati. (2005). Psikologi belajar. Yogyakarta: ANDI
Purwanto, N. (2010). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Riduwan. (2010). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Riki, A. (2018). Deskripsi kesulitan belajar siswa pada materi protista kelas X SMA negeri 1 Kembayan, Artikel Penelitian. 2-12.
Sabri, A. (2007). Psikologi pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Sadikin, A. (2018). Penerapan jurnal belajar untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah dasar-dasar dan proses pembelajaran biologi. Bioeducation Journal, 2(1), 70-75.
Sianturi, S. & Gultom, T. (2016). Analisis kesulitan belajar dan hubungannya dengan hasil belajar siswa pada mata pelajaran biologi siswa kelas X di SMA negeri 1 Sidikalang tahun pembelajaran 2015/ 2016. Jurnal Pelita Pendidikan. 4 (1), 170-178, DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v4i1.3694.
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Srimayanti, & Hatibe, A. (2020). Analisis kesulitan belajar fisika siswa sma menggunakan two-tier multiple choice diagnostic instrument. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 8(2), 52-55. Diunduh di http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/16455.
Supriyanto. (2018). Analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran sejarah siswa kelas X IPS SMA Muhammadiyah 1 Metro dalam materi manusia purba di Indonesia). Jurnal Swarnadwipa. 2(1), 13-26.
Supriyono, W., & Ahmadi, A. (2008). Psikologi belajar edisi revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Syah, Muhibbin. (2012). Psikologi belajar edisi revisi ke 12. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Yanti., Sinambela, M., Wahyuni, M. (2016). Penerapan model pembelajaran kooperatif make a match dan gaya belajar visualisation, auditory, kinestetic (VAK) terhadap hasil belajar siswa materi ruang lingkup biologi kelas X SMA Negeri 1 Selesai. Jurnal Pelita Pendidikan. 4(4), 140-145, DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v4i4.6713.
Published
2022-06-30
Abstract viewed = 48 times
pdf downloaded = 29 times