Analysis of Student Learning Difficulties on Senior High School Scope of Biology
Abstract
This study aims to determine student learning difficulties, percentages, and the factors that cause learning difficulties experienced by class X students of SMA Negeri 6 Pontianak in studying the scope of biology. This research method uses a case study, with the research subjects being students of class X MIPA 3. In collecting data, three instruments were used, namely diagnostic tests, questionnaires, and interviews. The results showed that the percentage of students' learning difficulties in class X SMA Negeri 6 Pontianak in studying the scope of biology was 66.42% with high criteria. For the causal factors that affect student learning difficulties, it can be seen from the percentage of internal factors of 66.13% and external factors of 69.16% in the high category. Thus, class X SMA Negeri 6 Pontianak experienced learning difficulties caused by internal and external factors.
References
Caryono, S & Suhartono. (2012). Analisis deskriptif faktor penyebab kesulitan belajar mata pelajaran matematika di SMA negeri 8 Purworejo tahun pelajaran 2012/2013. Makalah Diseminarkan Pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta.
Dinatha, M, N., & Laksana, L, N, D. (2017). Kesulitan belajar siswa dalam mata pelajaran IPA terpadu. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2), 214-223.
Emzir. (2012). Analisis data metodologi penelitian kualitatif. Jakarta: Rajawali pers.
Fitri, R., Syofyati, N., & Alberida, H. (2021). Analisis Pemahaman konsep Klasifikasi Makhluk Hidup Peserta Didik Kelas VII SMPN 8 Padang. Bioeducation Journal, 5(2), 68-76. Diunduh di http://bioeducation.ppj.unp.ac.id/index.php/bioedu/article/view/142/99.
Hasanti, A, M., & Zulyusri. (2022). Meta-analisis miskonsepsi siswa mata pelajaran IPA materi biologi tingkat SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 263-268, DOI https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.263-268.
Hidayatussaadah, R., Hidayati, S., & Umniyatie, S. (2016). Identifikasi kesulitan belajar siswa pada materi archaebacteria dan eubacteria di SMA negeri 1 Muntilan. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(7), 58-69.
Irham, M., & Wiyani, A, N. (2017). Psikologi pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Ismail. (2016). Diagnosis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran aktif di sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1), 30-43.
Isa, K, A. (2019). Tingkat pemahaman materi variabel penelitian siswa SMA negeri 1 Geyer. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran. 1(2), 29-33.
Kompri. (2017). Belajar faktor-faktor yang mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
Mulyati. (2005). Psikologi belajar. Yogyakarta: ANDI
Purwanto, N. (2010). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Riduwan. (2010). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Riki, A. (2018). Deskripsi kesulitan belajar siswa pada materi protista kelas X SMA negeri 1 Kembayan, Artikel Penelitian. 2-12.
Sabri, A. (2007). Psikologi pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Sadikin, A. (2018). Penerapan jurnal belajar untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah dasar-dasar dan proses pembelajaran biologi. Bioeducation Journal, 2(1), 70-75.
Sianturi, S. & Gultom, T. (2016). Analisis kesulitan belajar dan hubungannya dengan hasil belajar siswa pada mata pelajaran biologi siswa kelas X di SMA negeri 1 Sidikalang tahun pembelajaran 2015/ 2016. Jurnal Pelita Pendidikan. 4 (1), 170-178, DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v4i1.3694.
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Srimayanti, & Hatibe, A. (2020). Analisis kesulitan belajar fisika siswa sma menggunakan two-tier multiple choice diagnostic instrument. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 8(2), 52-55. Diunduh di http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/16455.
Supriyanto. (2018). Analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran sejarah siswa kelas X IPS SMA Muhammadiyah 1 Metro dalam materi manusia purba di Indonesia). Jurnal Swarnadwipa. 2(1), 13-26.
Supriyono, W., & Ahmadi, A. (2008). Psikologi belajar edisi revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Syah, Muhibbin. (2012). Psikologi belajar edisi revisi ke 12. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Yanti., Sinambela, M., Wahyuni, M. (2016). Penerapan model pembelajaran kooperatif make a match dan gaya belajar visualisation, auditory, kinestetic (VAK) terhadap hasil belajar siswa materi ruang lingkup biologi kelas X SMA Negeri 1 Selesai. Jurnal Pelita Pendidikan. 4(4), 140-145, DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v4i4.6713.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.