Learning Resources of Bivalves Diversity in the Coastal Intertidal Zone of Biodiversity Materials for the 10th Grade Senior High School: a Literature Study

  • Rafika Rakhmah Universitas Ahmad Dahlan
  • Yahya Hanafi Universitas Ahmad Dahlan
  • Destri Ratna Ma'rifah Universitas Ahmad Dahlan
Keywords: Bivalves, Diversity, Intertidal Zone, Learning Resources

Abstract

Utilizing the environment as the learning resource can enhance learning activities, but on biodiversity material, teachers have not been able to apply this system on teaching and learning activities. This study aims to determine the level of diversity of Bivalves in the intertidal zone and to analyze the requirements of learning resources. The type of this study is a literature study, which is designed in a narrative review. The data analysis technique used descriptive analysis.  The results showed that the Bivalve diversity index belonged to different categories, namely low, medium to high. Based on the analysis of the requirements for learning resources for biology, the results of the study have met the requirements as a source for learning Biology in class X on biodiversity material.

References

Bening, C. A., & Purnomo, T. (2019). Keanekaragaman dan Kelimpahan Bivalvia di Pantai Barung Toraja Sumenep, Madura. Lentera Bio, 8(3), 249–254.
Budiningsih, C. A. (2011). Karakteristik Siswa sebagai Pijakan dalam Penelitian dan Metode Pembelajaran. Cakrawala Pendidikan, 30(1), 160–173.
Eddy, L., Suryani, S., & Manufury, J. D. (2019). Struktur Komunitas Bivalvia pada Perairan Pantai Desa Dullah Kecamatan Dullah Utara Kota Tual Maluku. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 10(2), 192–200.
Gregory, A. T., & Denniss, A. R. (2018). An Introduction to Writing Narrative and Systematic Reviews — Tasks , Tips and Traps for Aspiring Authors. Heart, Lung and Circulation, 27(7), 893–898.
Kimbal, J. W. (1992). Biologi (Edisi Kelima). Jakarta: Erlangga.
Lailiyah, A., Susatyo, A., & Dzakiy, M. A. (2018). Keanekaragaman Jenis Dan Persebaran Mollusca Di Pantai Bondo Dan Pantai Prawean Bandengan Kebupaten Jepara. BIOMA Jurnal Ilmiah Biologi, 5(2), 1–11.
Lidi, M. W., & Daud, M. H. (2019). Identifikasi Materi Lokal Kawasan Gunung Iya sebagai Sumber Belajar Biologi di Kota Ende. Pancasakti Science Education Journal, 4(2), 97–105.
Medrizam, Pratiwi, S., & Wardiyono. (2004). Wilayah Kritis Keanekaragaman Hayati Di Indonesia: instrumen penilaian dan pemindaiain indikatif/cepat bagi pengambil kebijakan. United Nation Development Program.
Nento, R., Hasim, & Ramli. (2020). Parameter Ekologis Sebagai Pengelolaan Bivalvia Di Ekosistem Lamun Di Kecamatan Ponelo Kepulauan Kabupaten Gorontalo Utara. Jurnal Sumberdaya Akuatik Indopasifik, 3(2).
Nirmalasari, R. (2019). Keanekaragaman Bivalvia Di Pantai Teluk Bogam Kec. Kumai Kab. Kotawaringin Barat Kalimantan Tengah. Jurnal IImu Alam Dan Lingkungan, 10(2), 9–23.
Nybakken, J. W., & Bertness, M. D. (2005). Marine Biology an Ecological Approach. San Fransisco: Pearson Education Inc.
Puspita, L., & Istikomah, T. N. (2013). Keanekaragaman Jenis Serta Pola Distribusi BIvalvia di Perairan Pulau Siantan Kabupaten Anambas Provinsi Kepulauan Riau. Simbiosa, 2(2), 66–78.
Rohani, A. (1997). Media Instruksional Edukatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Saifuddin, M. F., & Ma’rifah, D. R. (2020). Panduan studi literatur (Literarure Review) sebagai alternatif tugas akhir skripsi pendidikan biologi fkip uad di masa darurat covid-19. Yogyakarta: Pendidikan Biologi FKIP UAD.

Samson, E., & Kasale, D. (2020). Keanekaragaman dan Kelimpahan Bivalvia di Perairan Pantai Waemulang Kabupaten Buru Selatan. Jurnal Biologi Tropis, 20(1), 78–86.
Setiawan, R., Sudarmadji, Mulyadi, B. P., & Hamdani, R. H. (2019). Preferensi Habitat Spesies Kerang Laut (Moluska : Bivalvia) di Ekosistem Intertidal Tanjung Bilik Taman Nasional Baluran. Natural Science: Journal of Science Technology, 08(3), 165–170.
Silulu, P. F., Boneka, F. B., & Mamangkey, G. F. (2013). Biodiversitas Kerang Oyster (Mollusca, Bivalvia) di Daerah Intertidal Halmahera Barat, Maluku Utara. Jurnal Ilmiah Platax, I, 67–73.
Siregar, E., & Nara, H. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sitepu, B. P. (2017). Pengembangan Sumber Belajar. Depok: Raja Grafindo Persada.
Suhardi. (2012). Pengembangan Sumber Belajar Biologi. Yogyakarta: UNY Press.
Supratman, O., Sudiyar, & Farhaby, A. M. (2019). Kepadatan dan Pola Sebaran Bivalvia pada Ekosistem Padang Lamun di Perairan Pulau Semujur, Kepulauan Bangka Belitung. Jurnal Biosains, 5(1), 14–22.
Suwignyo, S., Widigdo, B., Wardiatno, Y., & Krisanti, M. (2005). Avertebrata Air (1st ed.). Jakarta: Penebar Swadaya.
Tyas, A. W., & Kuntjoro, S. (2018). Keanekaragaman Bivalvia dan Peranannya Sebagai Bioindikator Logam Berat Timbal ( Pb ) di Pantai Kenjeran Surabaya. Lentera Bio, 7(3), 248–252.
Umagap, W. A., & Muna, Li. (2018). Keanekaragaman Jenis Kerang (Kelas Bivalvia) di Perairan Pulau Sibu Kecamatan Oba Utara Kota Tidore Kepulauan. Techno: Jurnal Penelitiam, 07(02), 200–205.
Wijana, N. (2014). Biologi dan Lingkungan. Yogyakarta: Plantaxia.
Zarkasyi, M. M., Zayadi, H., & Laili, S. (2016). Diversitas dan Pola Distribusi Bivalvia di Zona Intertidal Daerah Pesisir Kecamatn Ujung Pangkah kabupaten Gresik. Biosaintropis, 2(1), 1–10.
Published
2021-06-30
Abstract viewed = 589 times
pdf downloaded = 367 times

Most read articles by the same author(s)